Keteraksesan kata-kata Istimewa dalam Senarai

Tulisan pembelajaran ketiga tentang senarai ini, diambil dari sudut pandang Readable, pada kriteria sukses unusual words yaitu kata-kata yang tidak lazim (biasa dipergunakan secara umum dalam bahasa tulis dan bahasa lisan) dari dokumen 'petunjuk keteraksesan isi web' – WCAG. Pada konteks tulisan ini, kata yang tidak umum tersebut akan ditulis sebagai kata-kata yang perlu di istimewakan.

Pembelajaran ini masih berhubungan dengan tulisan tentang petunjuk keteraksesan isi web – Navigable, pada tulisan senarai pranala, dan masih berkaitan juga dengan inteprestasi Adaptable – kriteria sukses info and relationships pada tulisan elemen BMHT yang semantik untuk senarai.

Dari paragraf pertama tulisan ini, teknik mengistimewakan sebuah kata atau frase sudah diterapkan secara langsung. Kombinasi elemen definisi dalam baris <dfn> dan tanda kurung buka – kurung tutup, dipergunakan untuk mengistimewakan kata 'unusual words' dan kata 'lazim'. Tetapi, tulisan ini tidak mentitikberatkan penggunaan elemen <dfn>, melainkan difokuskan pada latihan pengistimewaan kata dengan menggunakan senarai untuk tujuan keteraksesan.

Beberapa kata yang dipergunakan dalam penajukan tulisan ( 'keteraksesan istilah dalam senarai' ) sampai dengan paragraf ini, perlu untuk di istimewakan dalam senarai sbb (sebagai berikut) ;

Senarai

Sumber : KBBI Daring.

seˇnaˇrai n daftar: — nama pengarang; — harga barang; — kata asing
meˇnyeˇnaˇraiˇkan v membuat senarai; menuliskan dalam bentuk daftar: – judul buku yg diterima perpustakaan

Keteraksesan

Sumber : Panduan Pembakuan Istilah — "Pedoman Khusus Pemakaian Istilah Komputer", Butir 3.

Dari istilah akses (access) dapat diturunkan pengakses (accessor), terakseskan (accessible), keteraksesan (accessibility), aksesi (accession), dan seterusnya.

Penajukan

Sumber : Panduan Pembakuan Istilah — "Senarai Padanan Istilah".

Tujuan : Konsistensi pribadi saat menggunakan kata judul untuk elemen <title> yang ditempatkan dalam tajuk halaman web — <head> dan kata penajukan untuk elemen <h1>...<h6> yang diletakkan dalam badan halaman web — <body>.

Blog ini bukan dokumentasi teknis dan pengelolanya bukan seorang ahli bahasa, bukan pengembang perangkat lunak maupun pengembang perangkat keras. Pengelola blog ini hanyalah sebagian kecil rakyat Indonesia yang ingin mencintai istilah-istilah komputer dalam bahasa Indonesia dan hanya sekedar ingin konsisten dalam pembelajaran ini.

Pembaca budiman yang mengetahui adanya pemutakhiran dokumen Panduan Pembakuan Istilah diatas, Mohon saran dan koreksinya.

Keteraksesan kata-kata Istimewa dalam Senarai

Published on : Jun 16, 2010. Last modified at : Jun 17, 2010.


Click to share on twitter , digg it, or save this article to del.icio.us.

article Navigation

Related to “Keteraksesan kata-kata Istimewa dalam Senarai”.

2 Opinion for “Keteraksesan kata-kata Istimewa dalam Senarai”.

Pakde Harry,
di Kamus Besar Bahasa Indonesia Dalam Jaringan (KBBI Daring), kata 'tajuk' berarti: berita kalimat pendek atau frasa yang ditempatkan secara mencolok pada sebuah berita dengan menggunakan huruf yang menonjol; berita pokok; berita utama. Sepertinya, makna semantiknya tidak khusus mengarah ke subjudul h1-h6.

Di Kateglo-Bahtera.org, sepertinya kata aksesibilitas mulai dimasukkan.

Rayimas…
Terima kasih. Saya akan evaluasi lagi pembelajaran ini.

Leave an Opinion

Important : LOW isn't intended to on topic opinions, just be polite. You may use strict markup only. Opinions failing these requirement will be edited. Spam opinion won't get published.
Please, enter your real name and your valid email address (in required field). Don't worry, i'll kept your email private.










Random Learning